داستان تكراري كپي برداري و
انكار و اصرار و لفاظي هاي عجيب و غريب
چشم بادامي هاي چيني
در دنياي تجارت و توليد بسياري هستند كه جان و مايه و
سرمايه بر سر راه گشايي و ابتكار و اختراع ميگذارند و عده اي از گرد راه
رسيده بي سلامي و سپاسي از سفره آماده جان ميگيرند و گوي سبقت پيش ميگيرند.
و در مورد اين گروه آنچه مايه تاسف است اينكه چنان ظاهر حق بجانب ميگيرند
كه كه فقط آه مظلوم ميتواند او را سر جايش بنشاند و نه دادگاه و نه هيچ خط
و نشان.
اما در جريان دعواي سيسكو با هاوويي نيز اين ويروس سارس بود كه سر بزنگاه
انتقام سيسكو را از مدعي تازه وارد ناسپاس گرفت و چنان كرد كه كمتر كسي
جرات كرد به چين برود چه برسد به سر ميز مذاكره و مشاوره و عقد قرارداد با
هاوويي!
دنباله مقاله از صفحه قبل
درگيري حقوقي سيسكو و هاوويي
ميتوان حدس زد كه پيشروي سريع
هاوويي در بازار تجهيزات شبكهاي چه پيامدهايي ممكن
است داشته باشد. اگرچه دامنه كسب و كار
هاوويي از نظر حجم سرمايهاي كه تاكنون به
گردش درآورده است، به هيچ وجه قابل قياس با ارزش بازار شركتي به عظمت سيسكو نيست
ولي گستره جغرافيايي شبكه بازاريابي و فروش
هاوويي به اندازه كافي بزرگ هست تا
شركتهايي مانند سيسكو را دچار نگراني كند. بنابراين عليرغم اينكه درآمد دو سه
ميليارد دلاري
هاوويي حداكثر يك دهم درآمد سيسكو در سال ۲۰۰۳ بوده است، ولي برخورد
ميان اين دو اجتناب ناپذير به نظر ميرسيد والبته مطابق معمول دلايل منطقي و ظاهراً
محكمهپسندي هم براي اين برخورد وجود داشت. اين نوشتار بدوناينكه بخواهد قضاوتي
به نفع هيچكدام از طرفين دعوي داشته باشد، بر اين عقيده است كه شنيدن شرح ماجرا از
زبان هركدام از دو طرف ميتواند شنونده را متقاعد كند كه ديگري اصول يك رقابت سالم
و عادلانه را زير پا گذاشته و به حقوق طرف مقابلش تجاوز كرده است.
ماجرا
از آنجا شروع شد كه سيسكو از نماينده توزيع و فروش محصولات
هاوويي در انگلستان،
يعني شركت
SPOT ، به دادگاه شكايت كرد و مدعي شد كه
هاوويي به طور
غيرقانوني و غيرمجاز نرمافزار IOS سيسكو را كپي كرده، تعدادي از اختراعاتي كه به
نام سيسكو ثبت شده را بدون پرداختن حق امتياز آن، در محصولاتش بهكارگرفته و به طرز
آشكار و وقيحانهاي فناوري روترهاي سيسكو را كپي كرده و تحت عنوان فناوري خودش در
بازار به فروش رسانده است. سيسكو به اين دليل از
SPOT
شكايت كرده بود كه مانع از
توزيع محصولات
هاوويي در انگلستان شود. سيسكو تا آنجا پيش رفت كه مدعي شد حتي
باگهاي نرمافزار و فناوري سيسكو به طرز ناشيانهاي در نرمافزارها و فناوري
تجهزات
هاوويي كپي شده است و مهندسين اين شركت حتي به خود زحمتِ رفعِ اين باگها را
ندادهاند.
سيسكو همچنين ادعا كرده بود كه شركت
هاوويي از كپي كردن دفترچه راهنماي محصولات
سيسكو و سبك و سياق طبقهبندي اطلاعات آن نيز نگذشته است! سيسكو بعداً از ديگر
شركتهاي وابسته به
هاوويي از جمله
Huawei America و
FutureWeiدر
آمريكا شكايت كرد. متعاقب اين تحولات،
هاوويي فروش آندسته از محصولات خود كه موضوع
شكايت سيسكو بود را در آمريكا و چند نقطه ديگر دنيا متوقف كرد و يك شركت ثالث به
نمايندگي از سوي دادگاهي در ايالت تگزاس به بررسي محصولات
هاوويي و ميزان صحت ادعاي
سيسكو پرداخت.
به اين ترتيب
هاوويي از سوي يكي از معتبرترين شركتهاي صنعت آيتي در دنيا به
دزدي (اين كلمه صريحاً در شكايت سيسكو آمده بود) متهم شد. اتهامي كه در يك دوره
زماني كوتاه به شدت اعتبار
هاوويي را زير سوال برد. بحثهاي زيادي در محافل آيتي
در دنيا بهوجود آمد مبنيبراينكه آيا علت اصلي رشد سريع و جهشي
هاوويي طي چند سال
گذشته، كپي كردن مخفيانه فناوري سيسكو نبوده است؟ از جهاتي ممكن است پاسخ اين سوال
مثبت باشد، زيرا اگر ادعاي مديران سيسكو مبني بر حضور باگهاي نرمافزار سيسكو در
كالبد محصولات
هاوويي صحت داشته باشد، جاي ترديدي نميماند كه بههرحال گونهاي از
سرقت نرمافزار صورت گرفتهاست.
از سوي ديگر، با توجه به چيني بودن شركت
هاوويي و هويت آمريكايي شركت سيسكو،
بحثهايي پيرامون انگيزههاي سياسي احتمالي پشت اين سرقت مطرح شد. به خصوص كه تمام
شركتهاي بزرگ چيني (شامل
هاوويي) زير نظر مستقيم دولت مركزي چين فعاليت ميكنند و
تمام فعاليتهاي ريز و درشت آنها (حتي گاهي اوقات در حد مسائل عادي همچون امور
استخدامي و يا اخراج كاركنان) زير ذرهبين دولت چين قرار دارد و نميتوان باور كرد
كه اگر واقعاً سرقتي صورت گرفته باشد، اين اتفاق بدون اطلاع قبلي مقامات چيني رخ
داده باشد. از ديد برخي منتقدان در كشورهاي غربي هيچ بعيد نبوده كه مديران شركت
هاوويي براساس يك طرح توطئه چيني، قصد داشتهاند كه با كپي كردن فناوري آمريكايي و
ربودن بازار از رقيبان غربي، گستره فعاليت شركتهاي متعلق به جبهه امپرياليسم را
محدود كنند يا به چالش بكشند. اصولاً نوعي بدبيني ميان طيفي از منتقدان غربي،
خصوصاً آمريكاييها نسبت به علل رشد سريع برخي از شركتهاي چيني وجود دارد. آنان
براين اعتقادند كه اين رشد سريع نميتواند بدون كپيبرداري گسترده از فناوريهاي
پيشرفته كشورهاي غربي امكانپذير باشد. زيرا سالها طول كشيده است كه دانشمندان و
صنعتگران توانستهاند كيفيت و توانمندي محصولات آيتي را به موقعيت كنوني برسانند و
چگونه ممكن است فناوران چيني اين ره صد ساله را يك شبه پيموده باشند؟ از سوي ديگر،
نظر مسوولان شركت
هاوويي نيز در اين زمينه شنيدني است.
اولين واكنش شركت
SPOT
به اين شكايت كه در سايت اين شركت نيز آمده بود اين بود
كه:
"اميدواريم دليل اصلي اين شكايت، واهمه و بيم شركت سيسكو از
ناتواني در رقابت با
هاوويي نباشد."
هاوويي در بيانيه رسمي كه در واكنش به اين ماجرا منتشر كرده بود تاكيد كرده
بود كه:
"شاكي، درگير انبوهي از اطلاعات غلط و گمراه كننده است كه وي
را به يك برداشت ناصحيح از فعاليتها و كسبوكار
هاوويي رسانده است."
اما در عين حال
هاوويي مدعي شده بود كه:
"اين شكايت در ادامه استراتژي قبلي و مسبوق به سابقه سيسكو
براي درانحصار نگاه داشتن بازار روتر و ديگر ادوات شبكه است."
استدلال
هاوويي اين بود كه:
"چون بازار محصولات و تجهيزات شبكه در حال حاضر زير سلطه
شركت سيسكو است، بازيگران جديد اين حوزه چارهاي ندارند جز اينكه محصولات و
فناوريهاي خود را طوري بسازند كه با فناوريها و محصولات سيسكو سازگار باشد و به
همين دليل گونهاي از شباهتها ميان محصولات و نرمافزارهاي رقبا و سيسكو اجتناب
ناپذير است."
هاوويي ادامه داده بود:
"سيسكو به طور مستمر، چوب لاي چرخ شركتهايي ميگذارد كه
ميخواهند سازگاري ميان محصولات صنعت را از طريق پيادهسازي پروتكلهاي استاندارد
بينالمللي دنبال كنند."
"...و ديگر بازيگران اين عرصه را وادار مي كند تا به ناچار مبناي سازگاري
محصولات خود را با ديگر كالاهاي موجود در بازار، نه استانداردهاي بينالمللي بلكه
پيادهسازي خاص سيسكو از همين استانداردها قرار دهند و آنان را ناخواسته در مسيري
قرار ميدهد تا بعداً (مثلاً در چنين مواقعي) متهم به كپيبرداري غير مجاز از
فناوري سيسكو نمايد."
هاوويي : بعنوان يك چهره بينالمللي
بروس
كلافلين (Bruce
Claflin) مدير شركت
3COM يك سال پيش در مصاحبه با مجله
Asian
Businessگفته بود:
" هاوويي به صورت آشكاري به سمت هرچه بيشتر بينالمللي شدن پيش ميرود."
هاوويي اكنون با شركتهاي بزرگي همچون مايكروسافت، ماتسوشيتا و كوالكام (Qualcomm) و بسياري
شركتهاي ديگر همكاري ميكند. چندي پيش شركت زيمنس آلمان يك قرارداد مشاركت در
پروژههاي توسعه فناوري 3G (نسل سوم همراه) در چين با
هاوويي امضا كرد. اين شركت با بهرهگيري از توان مهندسان كوشا و كمتوقعي كه ۵
برابر كمتر از همقطاران آمريكاييشان در دره سيليكون حقوق ميگيرند و استفاده از
بازار عظيم يك ميليارد و سيصد ميليون نفري چين كه براي به قدرت رساندن هر شركت معظم
چيني گنجينه اقتصادي فوقالعادهاي است ، محصولاتي توليد ميكند كه ۳۰ درصد
ارزانتر از محصولاتي هستند كه امثال سيسكو توليد ميكنند. از همين روست كه شركت
بزرگي مثلElectronic
Data Systems در آمريكا پس از سالها همكاري با سيسكو،
اعلامكرد قراردادي براي فروش محصولات
هاوويي در اين كشور امضا كرده است.
(بنقل ازAsian
Business - Dec ۲۰۰۰)
استراتژي كليدي
هاوويي حركت به سوي بازارهاي خارجي است و يكي از نقاط مهم اين
راهبرد، فروختن تجهيزات ارزانقيمت مربوط به شبكههاي تلفن همراه بر اساس استاندارد
ارزانقيمتي به نام
450CDMA است.
هاوويي تاكنون موفق شده است ادوات شبكهاي از اين
نوع را در پرتغال، روسيه و بلاروس و چند كشور ديگر بفروشد. البته حداقل تا ده سال
آينده بازار اصلي محصولات
هاوويي همچنان كشور چين خواهد بود. در آنجا مشتريان بزرگي
مثل شركت مخابراتي چاينا همراه، چاينا تلهكوم، بزرگترين فرصتها را براي نصب و
برپاكردن محصولات
هاوويي فراهم ميكنند.
همين پارسال
هاوويي طي قراردادي تجهيزات اصلي براي راهاندازي بيش از دو ميليون خط
DSL
را به شركت چاينا تلهكوم فروخت. اين درحالي است كه طبق برآوردهاي شركت پژوهشي
IDC طي چهار سال گذشته تعداد مشتركين خطوط
DSLدر چين چهاربرابر شده و از ۸ ميليون
مشترك فراتر رفته است. اين به معني آن است كه
هاوويي توانايي تأمين دستكم يك چهارم
نياز شركتهاي مخابراتي چين به تجهيزات
DSLرا دارد.
از ديد منتقدان طرفدار
هاوويي خصوصا در چين، يكي از ريشههاي اصلي مطرح شدن چنين
شكايتي از سوي سيسكو ميتواند اتحاد استراتژيك ميان سه كام و
هاوويي باشد. اتحادي
كه به واسطه حضور ديرينه سه كام در بازار آمريكا و ديگر كشورهاي دنيا ميتواند بستر
بسيار مناسب و نيرومندي را براي تزريق محصولات
هاوويي در اين بازارها فراهم آورد.
همين تهديد، از ديدگاه اين منتقدين، سيسكو را برآن داشته است كه خيلي زودتر از
اينكه
هاوويي بتواند به عنوان يك رقيب جدي براي سيسكو مطرح شود، دامنه كسبوكارش
را محدود كند و اين نمونه بارزي از انحصارطلبي اقتصادي آمريكاييان است.
به هرحال حقيقت ماجرا هرچه بود، نكته مهم اين است كه اكنون اين ماجرا خاتمه يافته
است. در انتهاي ماه جولاي امسال، سيسكو طي انتشار بيانيهاي اعلام كرد كه با
مسوولان
هاوويي بر سر نحوه فرونشاندن اين دعوي به توافق رسيده است.
هاوويي پذيرفته
بود كه اينترفيس Command-line نرمافزار خود، دفترچه راهنماي محصولات، شكلوقيافه
صفحات Help نرمافزار و قسمتهايي از سورس كد نرمافزار را تغيير دهد تا رضايت
سيسكو حاصل شود. در مقابل سيسكو نيز پس از بيست ماه كشمكش، از پيگيري شكايت خود
صرفنظر كرد.
|
Sun
Tzu جنگجوي قديمي چين
نويسنده كتاب هنر جنگيدن
|
اژدهاي جنگجو
صدا بزنيد: هوويي! بيش از ۲۲ هزار نفر جوابتان خواهند داد:
هوراا!
اينان مردان و زناني هستند كه در صفوف لشگريان ارتش
هاوويي خدمت ميكنند. شايد براي
آقاي زنگفي فرقي نميكند. بالاخره اينهم نوعي جنگ است. يك جنگ اقتصادي در حوزه
صنايع پيشرفته كه قواعد و قوانين خاص خودش را دارد. صنعتIT صنعتي باز و آشكار است
كه فرمولها و قواعد كاميابي در آن چندان پنهان نيست. هركس ميتواند به قوانين اين
بازي دسترسي داشته باشد و آن را بهكارببندد و شانس خود را بيازمايد.
بعضي البته در اين ميان كميهم از قواعد نه چندان عادلانه را چاشني بازي خود
ميكنند. كپيبرداري از مدلهاي موفق آمريكايي، آنهم بدون آگاهي و يا رضايت آنان،
شايد يكي از اين قواعد باشد. بههرحال عرصه رقابتهاي اقتصادي بهخصوص در سطوح
بالاي آن با خشونتهاي اقتصادي نيز توام است و گاه به نزاعهاي تندي مانند دعواي
سيسكو و
هاوويي ميانجامد. اما يك قاعده مهم در اين بازي آن است كه رضايت مشتري و
توسعه فناوري همه جا بايد ملاك اصلي فعاليت باشد و اين از اصول غيرقابل حذف در
اقتصاد نوين جهاني است.
سان تسو (
Sun Tzu) جنگجو و نويسنده معروف چيني كه هنوز هم آموزههاي جنگي او در
سراسر دنيا مورد توجه خاص و عام است، ۵۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح در كتاب مشهور خود،
به نام هنر جنگ نوشته بود:
"بهترين شكل پيروزي بر دشمن آن است كه بتواني تمام سرزمين او
را بدون صدمه زدن و سالم فتح كني نه اينكه آن را ويران و نابود كني."
كسي چه ميداند؟ ولي شايد مديران
هاوويي همين آموزه سان تسو را الگوي خود
قراردادهاند و اينك در پي تسخير گامبهگام عرصههايي هستند كه رقباي آمريكايي،
چندين سال بر آنها حكمراني كردهاند. آنان ميدانند چگونه با توليد محصولات ارزان
قيمت ولي با كيفيت خوب، اين سنگرها را فتح كنند بدون اينكه آسيبي به منافع مشتريان
صنعت آيتي برسانند و يا پويايي و رشد اين صنعت را خدشه داركنند.
منابع اصلي اطلاعات در نوشتار فوق آقاي صالحي و بهروز نوعي پور بودند و بنظر مي آيد
كه حداكثر در سال 1384 نوشته شده كه بدين وسيله
از ايشان تشكر مينمايم.
مدير سايت
اين اطلاعيه از طرف هاوويي براي ايرانيان
صادر شده است:
شرکت
Huaweiپيشرو در ارائه ي
راهکارهاي مخابراتي در دنيا است که در بيش از 140 کشور جهان و با بيش
از 100.000 پرسنل به منظور ارائه خدمات سريع به مشتريان فعاليت مي کند.
شايان ذکر است که محصولات و فناوري هاي ما مورد استفاده ي بيش از 45
اپراتور از 50 اپراتور بنام دنيا و همچنين يک سوم از جمعيت جهان است.
همانطور که مي دانيد شرکت
Huawei برنده اصلي مناقصه ي پروژه ي اپراتور
سوم (تامين تلکام) در ايران شده است که يکي از بزرگترين پروژه هاي
مخابرات در سراسر جهان است.
شرکت
Huawei در حال حاضر به دنبال استخدام بيش از 800 نفر پرسنل جديد
در زمينه مهندسي است و بدين وسيله از تمامي دانشجويان و فارغ التحصيلان
موسه آموزشي كاريار ارقام دعوت مي کنيم تا در صورت تمايل و احراز شرايط
، همکاري ارزشمندي را براي موفقيت هاي شغلي زير با ما آغاز نمايند. ما
به پرورش سرمايه ي انساني سازمان خود اعتقاد داريم تا بتوانند نهال
استعدادشان را به ثمر بنشانند و نقش اصلي را در موفقيت سازمان داشته
باشند.
از تمامي افراد علاقمند كه فارغ التحصيل هر يك از گرايشهاي مهندسي برق
(مخابرات، قدرت و الكترونيك) ويا مهندسي كامپيوتر( نرم افزار و سخت
افزار) مي باشند دعوت مي شود، رزومه انگليسي خود را به آدرس
CDigit.Recruitment@huawei.com ارسال نمايند. |
|